
Communicatie-expert

Jobinhoud
Opgelet:
Deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Je zorgt als communicatie-expert voor het definiëren, ontwikkelen en uitvoeren van een beleid, de strategische richtlijnen en operationele standaarden inzake communicatie binnen het Coördinatieorgaan voor de Dreigingsanalyse (OCAD) teneinde een transparante communicatiecultuur die inspraak bevordert binnen het OCAD te creëren en het positieve imago van de dienst te bevorderen.
Voorbeelden van taken:
- Het opstellen van algemene richtlijnen voor de communicatie binnen de dienst;
- Het definiëren van operationele richtlijnen omtrent het beheer van de interne communicatie;
- Het uitwerken van generieke externe communicatiekanalen (website, publicaties, etc.);
- Het management sensibiliseren en inspireren op vlak van communicatie.
Je ontwikkelt en implementeert strategische richtlijnen om een coherent communicatiebeleid en communicatiecultuur uit te bouwen, zowel op intern als extern vlak.
Voorbeelden van taken:
- Samen met de andere leden van het Team Communicatie, en in het bijzonder met de grafisch verantwoordelijke en de tweede communicatie- expert, sta je in voor het uitbouwen en onderhouden van de tweetalige website van het OCAD;
- Opvolgen van media (o.a. opvolgen van nationale en internationale geopolitiek en de actualiteit op het gebied van terrorisme en radicalisme);
- Instaan voor de coördinatie van de interne communicatie van de dienst;
- Deelnemen aan de vergaderingen van het Execom;
- Het uitwerken en bewaken van de huisstijl van het OCAD;
- Regelmatig evalueren van de communicatieactie.
Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het aansturen en opvolgen van communicatieprojecten.
Voorbeelden van taken:
- Opmaak van lastenboeken, coördinatie van de contacten tussen klant en leverancier;
- Het opstarten van projecten en opstellen van het bijhorende projectplan;
- Het beheer van het budget, het evalueren van het project, het opvolgen van de planning en rapportering;
- Het bepalen van de scope, de projectstructuur, het methodologisch kader, enz.
Tot slot hou je de competenties m.b.t. communicatieprocessen, methodieken en technologieën op peil en tracht je jouw kennis te verbeteren.
Voorbeelden van taken:
- Vakliteratuur raadplegen, bench marking;
- Deelname aan conferenties (zowel als deelnemer als als spreker);
- Deelnemen aan werkgroepen;
- Het volgen van opleidingen.
Bovendien ben je het eerste aanspreekpunt namens het OCAD voor de media en de pers.
Je bent bereid om occasioneel buiten de kantooruren te werken (weekend- en nachtwerk).
Werkgever
Veiligheid, crisisbeheer, brand- en inbraakpreventie, beheer van het Rijksregister, organiseren van verkiezingen, uitreiken van identiteitskaarten, beheren van migratiestromen … FOD Binnenlandse Zaken doet het allemaal en nog veel meer.
Uw veiligheid, ons beroep. Als FOD Binnenlandse Zaken creëren wij een veilige samenleving waar burgers initiatief durven nemen en verbinding zoeken met elkaar.
Ook op de werkvloer streven wij naar een open organisatiecultuur waar jij als collega de ruimte krijgt om mee te denken of mee te beslissen, maar zeker ook om mee te doen.
Onze FOD telt meer dan zesduizend medewerkers verdeeld over de 8 algemene directies (Civiele Veiligheid, Nationaal Crisiscentrum, Dienst Vreemdelingenzaken, Veiligheid & Preventie en Instellingen & Bevolking, Digitale Innovatie en Oplossingen, Personeel & Organisatie/ Facility, Budget & Beheerscontrole), coördinatie- & ondersteuningsdiensten en de vier onafhankelijke diensten (Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen, de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen, de Vaste Commissie voor Taaltoezicht en de Federale diensten van de Gouverneurs).
Coördinatieorgaan voor de Dreigingsanalyse (OCAD)
Het Coördinatieorgaan voor de Dreigingsanalyse (OCAD) verwerkt alle relevante informatie en inlichtingen over terrorisme, extremisme en problematische radicalisering. Het OCAD legt verbanden om maatschappelijke problemen aan te pakken voor ze veiligheidsproblemen worden.
De dienst voegt de stukken van de puzzel samen en vormt een beeld van mogelijke dreigingen. Het coördinatieorgaan brengt mensen samen rond tafel en bouwt bruggen tussen de diensten. Kortom, “connecting the dots”. Het OCAD draagt op die manier bij aan de veiligheid van onze burgers, van het land en onze belangen in het buitenland.
C van coördinatie
De hoofdletter ‘C’ staat centraal in het acroniem OCAD. De werkwijze van het coördinatieorgaan is gebaseerd op samenwerking met zijn partners.
In het kader van zijn dreigingsanalyses overlegt het OCAD met alle entiteiten die betrokken zijn bij problemen als radicalisering, extremisme en terrorisme. Met de Strategie T.E.R. coördineert het OCAD een preventieve aanpak.
Het OCAD opereert binnen een meertalige werkomgeving in het kader van zijn relaties met de Belgische steun- en partnerdiensten, maar ook in het kader van de specifieke internationale contacten die hij verzekert met homologe buitenlandse of internationale diensten.
Competenties
Opgelet:
Deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Gedragsgerichte competenties:
- Creatief denken
- Resultaatgericht zijn
- Communiceren
- Je ontwikkelen
Om deze opdracht tot een goed einde te brengen, beschik je over:
- goede kennis van de organisatie, de structuren en de bevoegdheden van het OCAD en van de verschillende Belgische steundiensten, net als van de Belgische, Europese en internationale instellingen en partners;
- goede communicatievaardigheden;
- kennis van de institutionele en juridische context met betrekkking tot het OCAD, de Strategie T.E.R. en de werking van de Nationale Taskforce (NTF), de Lokale Taskforces (LTF) en de Lokale Integrale Veiligheidscellen inzake radicalisme (LIVC R) in het bijzonder;
- Je werkt in een tweetalige omgeving. Kennis van het Frans is dus een troef.
Aanstellingsvoorwaarden
Om te kunnen starten in deze functie moet je:
- Belg zijn en in België woonachtig zijn;
- De burgerlijke en politieke rechten genieten;
- Een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de beoogde betrekking;
- Houder zijn van een veiligheidsmachtiging ‘zeer geheim’ of bereid te zijn een veiligheidscontrole en een veiligheidsonderzoek te ondergaan overeenkomstig de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen en dit met verplicht positief resultaat, zo niet betekent dit een grond van uitsluiting van de dienst.
Aanbod
Opgelet:
Deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Duur van de opdracht: maximum 12 maanden.
Telewerk is mogelijk.
Contract: terbeschikkingstelling via een Talent Exchange-overeenkomst. Je behoudt je huidige weddeschaal en voordelen.
Opgelet! De premies die verband houden met de uitoefening van de functie bij de oorspronkelijke FOD kunnen niet worden behouden (bijvoorbeeld kantoorvergoedingen of km-vergoedingen voor inspecteurs).
Na afloop van de Talent-Exchange overeenkomst bestaat de mogelijkheid tot aanwerving voor deze functie.
Procedure
- Analyse van de competenties en de motivatie op basis van het cv en de motivatiebrief: gelieve je kandidatuur te beargumenteren op basis van de functiebeschrijving en om waar nodig je relevante vaardigheden te benadrukken
- Gesprek (max. 1 uur): bespreking van je profiel, je competenties, je motivatie, je ervaring en je interesse voor de opdracht
Omdat er soms veel kandidaturen zijn die niet voldoen aan de selectiecriteria, kunnen we geen gevolg geven aan de kandidaturen van personen die niet bij de overheid werken.
Solliciteren
Opgelet:
Deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Om je kandidaat te stellen, stuur je een motivatiebrief EN een recent cv naar jobs.NL@ibz.be.
Vermeld duidelijk je huidige organisatie en statuut.
Qui contacter ?
Over de jobinhoud
Magali Raymaekers
Selectiedeskundige FOD Binnenlandse Zaken
FOD Binnenlandse Zaken
0479 44 00 75